|
Affiliation |
Faculty of Business Administration Department of Management |
OGASAWARA Syotaro
|
|
|
Degree 【 display / non-display 】
-
博士(教育学) ( 2025.09 早稲田大学 )
-
修士(教育学) ( 2020.03 早稲田大学 )
-
学士(教育学) ( 2018.03 早稲田大学 )
Research Interests 【 display / non-display 】
-
F・W・パーカー
-
幼児教育史
-
ジョン・デューイ
-
教育哲学
-
教育思想史
Research Areas 【 display / non-display 】
-
Humanities & Social Sciences / Education / ICT教育
-
Humanities & Social Sciences / Education / 教育思想史
External Career 【 display / non-display 】
-
Waseda University
2025.06
-
Asia University
2025.04
-
Josai University Faculty of Business Administration Department of Management Assistant Professor
2025.04
-
Tokai University
2023.04
-
Tokyo University of the Arts Faculty of Music
2024.08
Qualification Acquired 【 display / non-display 】
-
Junior High School Teacher Specialization License
-
High School Teacher Specialization License
-
High School Teacher Specialization License
Papers 【 display / non-display 】
-
scheduled publishing: Somaesthetic Approaches to the Educational Practice of the Period for Integrated Studies: A Case Study on ICT Application Reviewed
33 ( 1 ) 2025.09
Authorship:Lead author
-
日本語学校におけるキャリアを見据えた生徒指導の在り方――進路指導担当の教師の語りから――
小笠原 正太郎, 古井戸 祐樹, 本山 太一, 市川 遥也
早稲田大学教育学会紀要 26 2025.03
Authorship:Lead author
-
“Learning by Doing” in Moral Education: Focusing on the Educational Thoughts of F.W. Parker Reviewed
Shotaro Ogasawara
4 1 - 10 2025.02
Authorship:Lead author Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
Late Nineteenth-Century American Interpretations of Forebel's "Occupation" in terms of Vocational Education and "Manual Training" Reviewed
Shotaro Ogasawara
18 15 - 26 2023.11
Authorship:Lead author Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
特別活動と総合的な学習/探究の時間との接点に関する一考察 : 先行研究と実践の傾向に着目して
小笠原 正太郎, 持田 洸
早稲田大学教育学会紀要 ( 25 ) 8 - 15 2023
Language:Japanese Publisher:東京 : 早稲田大学教育学会
Other Link: https://ndlsearch.ndl.go.jp/books/R000000004-I033453411
Misc 【 display / non-display 】
-
日本語学校におけるキャリアを見据えた生徒指導の在り方――進路指導担当の教師の語りから――
小笠原 正太郎, 古井戸 祐樹, 本山 太一, 市川 遥也
早稲田大学教育学会紀要 26 2025.03
Authorship:Lead author
Presentations 【 display / non-display 】
-
子どもの「示唆」の生成を促進するアプリケーションの開発 : J・デューイと E・ジェンドリンの哲学を援用して Invited
小笠原正太郎
W-SPRINGシンポジウム 2023.02
Event date: 2023.02
Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)
-
「なすことによって学ぶ」(learning by doing)の系譜整理 ―19 世紀アメリカの新教育を概観して
小笠原正太郎
日本教育哲学会第65回研究大会 2022.10
Event date: 2022.10
Presentation type:Oral presentation (general)
-
子どもの「示唆」の生成を促進するアプリケーションの開発の中間発表② : J・デューイと E・ジェンドリンの哲学を援用して
小笠原正太郎, 木下智実, 坪内珠輝, 柴俊輔
超異分野学会益田フォーラム 2022.09
Event date: 2022.09
Presentation type:Poster presentation
-
子どもの「示唆」の生成を促進するアプリケーション: J・デューイと E・ジェンドリンの哲学の援用を目指して
小笠原正太郎, 古井戸祐樹, 柴俊輔
教育の国際化研究会2021年度第9回研究会 2022.03
Event date: 2022.03
Presentation type:Oral presentation (general)
-
An Interim presentation of development of application to facilitate the generation of "suggestion" for children (1): Using the philosophy of J. Dewey and E. Gendlin
2022.03
Event date: 2022.03
Presentation type:Poster presentation
Other External Funds 【 display / non-display 】
-
すべての大学教員のためのアクティブ・ラーニングを用いた授業設計モデルの開発
2025.08 - 2027.03
城西大学 学長所管研究奨励金 学内研究奨励金
木下智実, 星健太郎, 本山太一
Authorship:principal_investigator
Grant amount:\800000
-
子どもの「示唆」の生成を促進するアプリケーションの開発 : J・デューイと E・ジェンドリンの哲学を援用して
2021.10 - 2023.03
早稲田大学 早稲田オープン・イノベーション・エコシステム挑戦的研究プログラム(W-SPRING)
Authorship:principal_investigator
Grant amount:\2900000
Teaching Experience 【 display / non-display 】
-
教育課程論
2025.04 Institution:Asia University
-
Teaching methods for the Period of Integrated Study
2024.08 Institution:Tokyo University of the Arts
-
Theory of Curriculum
2024.04 Institution:Tokai University
-
Nursing Education
2024.04 - 2025.03
-
Research Skills
2023.12 - 2025.03
Committee Memberships 【 display / non-display 】
-
Waseda University Institute of Teacher Education A steering committee
2025.06
Committee type:Academic society
Social Activities 【 display / non-display 】
-
【掲載予定】【巻頭言】知性と反知性の境界としての図書館
Role(s): Report writing
城西大学図書館 BookMark 2025.09
Type:Promotional material
-
イベントをマネジメントする--「あれやりたいな」を形にするために
Role(s): Lecturer
城西大学附属川越高校 2025.07
Type:Visiting lecture
-
History of Waseda University
Role(s): Lecturer
2024.12
Audience: College students
Type:Visiting lecture
A lecture on the history of Waseda University is given to Chinese university students.