OGASAWARA Syotaro

写真a

Affiliation

Faculty of Business Administration Department of Management

Degree 【 display / non-display

  • 博士(教育学) ( 2025.09   早稲田大学 )

  • 修士(教育学) ( 2020.03   早稲田大学 )

  • 学士(教育学) ( 2018.03   早稲田大学 )

Research Interests 【 display / non-display

  • F・W・パーカー

  • 幼児教育史

  • ジョン・デューイ

  • 教育哲学

  • 教育思想史

display all >>

Research Areas 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Education  / ICT教育

  • Humanities & Social Sciences / Education  / 教育思想史

External Career 【 display / non-display

  • Waseda University

    2025.06

  • Asia University

    2025.04

  • Josai University   Faculty of Business Administration Department of Management   Assistant Professor

    2025.04

  • Tokai University

    2023.04

  • Tokyo University of the Arts   Faculty of Music

    2024.08

display all >>

Qualification Acquired 【 display / non-display

  • Junior High School Teacher Specialization License

  • High School Teacher Specialization License

  • High School Teacher Specialization License

 

Papers 【 display / non-display

  • scheduled publishing: Somaesthetic Approaches to the Educational Practice of the Period for Integrated Studies: A Case Study on ICT Application Reviewed

    33 ( 1 )   2025.09

     More details

    Authorship:Lead author  

  • 日本語学校におけるキャリアを見据えた生徒指導の在り方――進路指導担当の教師の語りから――

    小笠原 正太郎, 古井戸 祐樹, 本山 太一, 市川 遥也

    早稲田大学教育学会紀要   26   2025.03

     More details

    Authorship:Lead author  

  • “Learning by Doing” in Moral Education: Focusing on the Educational Thoughts of F.W. Parker Reviewed

    Shotaro Ogasawara

    4   1 - 10   2025.02

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Late Nineteenth-Century American Interpretations of Forebel's "Occupation" in terms of Vocational Education and "Manual Training" Reviewed

    Shotaro Ogasawara

    18   15 - 26   2023.11

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 特別活動と総合的な学習/探究の時間との接点に関する一考察 : 先行研究と実践の傾向に着目して

    小笠原 正太郎, 持田 洸

    早稲田大学教育学会紀要   ( 25 )   8 - 15   2023

     More details

    Language:Japanese   Publisher:東京 : 早稲田大学教育学会  

    CiNii Books

    Other Link: https://ndlsearch.ndl.go.jp/books/R000000004-I033453411

display all >>

Misc 【 display / non-display

  • 日本語学校におけるキャリアを見据えた生徒指導の在り方――進路指導担当の教師の語りから――

    小笠原 正太郎, 古井戸 祐樹, 本山 太一, 市川 遥也

    早稲田大学教育学会紀要   26   2025.03

     More details

    Authorship:Lead author  

Presentations 【 display / non-display

  • 子どもの「示唆」の生成を促進するアプリケーションの開発 : J・デューイと E・ジェンドリンの哲学を援用して Invited

    小笠原正太郎

    W-SPRINGシンポジウム  2023.02 

     More details

    Event date: 2023.02

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • 「なすことによって学ぶ」(learning by doing)の系譜整理 ―19 世紀アメリカの新教育を概観して

    小笠原正太郎

    日本教育哲学会第65回研究大会  2022.10 

     More details

    Event date: 2022.10

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 子どもの「示唆」の生成を促進するアプリケーションの開発の中間発表② : J・デューイと E・ジェンドリンの哲学を援用して

    小笠原正太郎, 木下智実, 坪内珠輝, 柴俊輔

    超異分野学会益田フォーラム  2022.09 

     More details

    Event date: 2022.09

    Presentation type:Poster presentation  

  • 子どもの「示唆」の生成を促進するアプリケーション: J・デューイと E・ジェンドリンの哲学の援用を目指して

    小笠原正太郎, 古井戸祐樹, 柴俊輔

    教育の国際化研究会2021年度第9回研究会  2022.03 

     More details

    Event date: 2022.03

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • An Interim presentation of development of application to facilitate the generation of "suggestion" for children (1): Using the philosophy of J. Dewey and E. Gendlin

    2022.03 

     More details

    Event date: 2022.03

    Presentation type:Poster presentation  

display all >>

Other External Funds 【 display / non-display

  • すべての大学教員のためのアクティブ・ラーニングを用いた授業設計モデルの開発

    2025.08 - 2027.03

    城西大学  学長所管研究奨励金 学内研究奨励金 

    木下智実, 星健太郎, 本山太一

      More details

    Authorship:principal_investigator 

    Grant amount:\800000

  • 子どもの「示唆」の生成を促進するアプリケーションの開発 : J・デューイと E・ジェンドリンの哲学を援用して

    2021.10 - 2023.03

    早稲田大学  早稲田オープン・イノベーション・エコシステム挑戦的研究プログラム(W-SPRING) 

      More details

    Authorship:principal_investigator 

    Grant amount:\2900000

 

Teaching Experience 【 display / non-display

  • 教育課程論

    2025.04 Institution:Asia University

  • Teaching methods for the Period of Integrated Study

    2024.08 Institution:Tokyo University of the Arts

  • Theory of Curriculum

    2024.04 Institution:Tokai University

  • Nursing Education

    2024.04 - 2025.03

  • Research Skills

    2023.12 - 2025.03

display all >>

 

Committee Memberships 【 display / non-display

  • Waseda University Institute of Teacher Education   A steering committee  

    2025.06   

      More details

    Committee type:Academic society

Social Activities 【 display / non-display

  • 【掲載予定】【巻頭言】知性と反知性の境界としての図書館

    Role(s): Report writing

    城西大学図書館  BookMark  2025.09

     More details

    Type:Promotional material

  • イベントをマネジメントする--「あれやりたいな」を形にするために

    Role(s): Lecturer

    城西大学附属川越高校  2025.07

     More details

    Type:Visiting lecture

  • History of Waseda University

    Role(s): Lecturer

    2024.12

     More details

    Audience: College students

    Type:Visiting lecture

    A lecture on the history of Waseda University is given to Chinese university students.